Ripaus sotkua ja sekamelskaa sekä saavillinen tempperamenttia, sisukkuutta ja periksiantamattomuutta. Tekevälle sattuu ja tapahtuu. Kirjoituksia arjen hulinoista ja touhuista ja lapsettomuudesta sekä rakkaudesta geokätköilyyn sekä käsitöihin.


Translate

tiistai 7. heinäkuuta 2015

Pankkiasiat kuntoon

Viime viikolla paloi pinna ihan kunnolla. Sanoin puhelimessa Danske Pankin virkailijalle, että asia on harvinaisen selvä ja että keskustelen lainan siirrosta toiseen pankkiin.

Olen kyllä aikaisemminkin vakavasti harkinnut opintolainan siirtämistä pois Danskenilta. Silloin opiskeluaikana ei vain ollut 150 euroa mahdollista sijoittaa lainan siirtomaksuun. Näin jälkiviisaana on hyvä todeta, että olisi vain kannattanut, sillä siirtomaksuhan on noussut reilusti parissa vuodessa ylöspäin. Tällä hetkellä tuo summa on nimittäin huimat 250 euroa.

Tein Danskenin kanssa suoraveloitus sopimuksen opintolainan lyhennyssummalle. Heillä ei ole tapana ilmoittaa mitään siitä, että korot erääntyy maksettavaksi saatuja siitä, että milloin ne erääntyvät. Niin ja kaiken lisäksi heidän kanssaan on aina jotain ongelmaa kun yrittää asioita hoitaa.

Otin sitten yhteyttä Osuuspankkiin, jonka kanssa minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia. Sain ensimmäisen vapaan ajan. Ymmärtäväinen virkailija kuunteli puhelimessa vuodatukseni ja sanoi asian järjestyvän. Tulin kohdatuksi asiakkaana. Vakuuttipa tuo vielä, että asia varmasti järjestyy ja hoituu.

Tänään kävin sitten hoitamassa pankkiasiat kuntoon. Virkailija kuunteli ja hoiti asian hyvin ammattimaisesti. Tuumasi vain, että Danske on ainut, joka perii siirtomaksuja opintolainasta. Niin.. Miksi en juurikaan ollut hämmästynyt. Kai ne perii niitä maksuja, kun ei heillä asiakkaat varmaan pysyisi palvelun vuoksi muuten.

Parasta tässä on se, että osuuspankki hoitaa koko ruljanssin puolestani. Lopettavat tilit ja niihin kuuluvat palvelut sekä lainan siirron. Lisäksi, koska olemme osakkaita, saamme lainasta bonukset.

Joskus on ihan hyvä selvittää pankin kanssa välejä. Vaikka maksan siirtomaksun, hyödyn pitkällä tähtäimellä lainan siirrosta enemmän kuin siitä, että olisin jäänyt Dansken asiakkaaksi. Nyt ainakin tiedän, että palvelu pelaa.

5 kommenttia:

  1. Hyvä, että sait asiat kuntoon :)

    Mä en lukuisista yrityksistä huolimatta ole saanut tarvitsemaani palvelua Osuuspankista tai Nordeasta. Osuuspankissa kaikki kaatuu aina paikallisuuteen, miteen ongelmaa ei ole niin kauan kuin hengailet oman paikallisosuuspankkisi kanssa samalla alueella, vaan auta armias, kun yrität hoitaa pankkiasioitasi toiselta puolen maata... Ja Nordealta ei heru minkään valtakunnan ymmärrystä saati palvelua. Pysyn Dansken asiakkaana, kun kaikki muut ovat joko paikallisia tai vaikeasti lähestyttäviä. Mieluummin tutut ongelmat joiden kanssa voin elää kuin täysin uudet kuviot.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin. Toisaalta osaan arvostaa suunnattomasti paikallisuutta ja näillä näkymin kun emme ole mihinkään siirtymässä tältä alueelta, niin osuuspankki sopii meille loistavasti. :)

      Danskenin kanssa en vaan jaksa enää tapella. Joka kerta on saanut vääntää kättä jostain asiasta. Ihan aina. Nyt ainakin tiedän mistä maksan ja mitä saan siitä hyvästä, että maksan. :)

      Poista
    2. Mun mielestä se paikallisuus on vain positiivinen juttu, joka helpottaa monien asioiden hoitoa etenkin toisesta maasta käsin. Jos soitan Osuuspankin yleiseen palvelunumeroon jonkin ongelman kanssa, ne eivät välttämättä voi tehdä mitään, mutta ehdottavat soittamista suoraan paikalliseen pankkiini, joka sitten hoitaa asiat mun puolestani. Yleisessä palvelunumerossa niillä on tietty ohjeistus, jota noudatetaan, mutta omassa pankissa ymmärretään, ettei asiakas välttämättä pääse henk.koht. paikalle, ja keksitään joskus varsin luoviakin ratkaisuja asiakkaan hyväksi. Juuri tuo joustavuus/joustamattomuus on syy, miksi olen pari kertaa aiemmin vaihtanut pankkia.

      Poista
    3. Itse törmäsin OP:n kanssa juuri siihen, että ihan henk.koht on mentävä paikalle, puhelimessa eivät tee mitään. Hankkiuduin sitten ko pankista eroon käymällä paikan päällä satojen kilometrien päästä... Ja vaikka nyt on tarkoitus pysytellä paikoillaan, en halua sitoa itseäni mihinkään paikalliseen enää :) Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.

      Poista
    4. Juurikin tämä. Meillä toki osuuspankin keskittämisen kanssa isoin plussa on se, että molemmilla on siellä tilit. Rahaliikenteen hoitaminen on vaan niin paljon helpompaa kun kaikki on samassa pankissa. :)

      Poista