Lapseton on ahne ja itsekäs

Johan pomppas jokunen aika sitten iltasanomista otsikko silmille. Luin jutun läpi ja kiehuin kiukusta. Kuinka joku voi sanoa noin? Miten kukaan voi sanoa noin? Hämmennystä ja turhautumista.

Toiset haluavat olla lapsettomia vapaaehtoisesti ja sitten on meitä, jotka kovasti omaa haluaisimme, mutta ei vaan lykästä. Onko sekin oma valinta, että haluaisin lapsen ja en ehkä voi saada sitä? Helppohan Paavin on huudella. Hänhän on antanut naimattomuuslupauksen.
"Yhteiskunta ja sen ahne sukupolvi, joka ei halua ympäröidä itseään lapsilla."                                                                                                          Paavi Franciscus
Niin, mutta minähän olen ahne ja itsekäs, ja vain sen vuoksi, että olen lapseton. Paavin mukaan ihmiset haluavat vain nauttia lihans himoista ja matkustelusta ja upttavat niihin rahaa. Mutta jos pariskunta, joka lasta haluaa ja ei sitä saa, ovat ahneita ja itsekkäitä ja ilmeisesti myös sielullisesti täysin turmeltuneita, niin entäpä sitten nunnat ja munkit? Sehän on vielä pahempaa! Hehän ovat antaneet lupauksen siitä, etteivät seksiä harrasta. Niin. Naimattomuuslupaus. Eikö se vasta olekin itsekästä?
" Valinta, ettei saa lapsia, on itsekäs."                                                                                                                                                                                   Paavi Franciscus
Minäkö itsekäs? Olen isekäs ja ahne, vain sen vuoksi, ettei minulla ole lasta. Niinhän se menee. Lapsettomana minä en voi tietää mitään ja olen ilmeisesti tyhmäkin. Kiukuttaa ja harmittaa. Lapsettomuus ei ole kaikille oma valinta. Ei todellakaan. Mutta en mnä sen vuoksi koe olevani ahne tai itsekäs vaan ennemminkin katkera.

Olen katkera siitä, ettei minulla ole ehkä koskaan mahdollisuutta tulla äidiksi ja siitä, että toisille raskaaksi tuleminen on helppoa. On niitä ihmisiä, joita ei tarvitse kun katsoa silmiin ja hups ollaan raskaana. Niin ja sitten on meitä, jotka ei saa lasta millään.

Mutta, lapset ovatkin lahja. Ei niitä tehdä vaan niitä saadaan.



Kommentit

  1. Paavi taisi kuitenkin puhua valinnasta eli vapaaehtoisesta lapsettomuudesta...

    Kyllä mielelläni soisin sen plussa-onnen meiltä teille <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saattoi puhua.. Mutta silti. Ei se Paavikaan tiedä miksi joku on sitä mieltä.. ❤

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vadelmapuska parvekkeella - Parvekekasvatusta

Apua! Suodatinpussit on loppu!

Apua! Talossa on allerginen koira!